צחצוח שיניים בצורה נכונה | השתלת שיניים ביום אחד - קפלאוי מדיקל

צחצוח שיניים בצורה נכונה

 

החובה הבסיסית של כל הורה היא הדאגה לבריאותו הגופנית והנפשית של הילד. ילד הזוכה למעקב רפואי המותאם לצרכיו ולטיפול רפואי בעת הצורך, יגדל להיות אדם בריא יותר וסביר להניח שגם חזק יותר. מכאן החשיבות הרבה שיש לצחצוח שיניים נכון שבאמצעותו ניתן יהיה לשמור על בריאות השיניים ולהגן עליהם לטווח הרחוק. המאמר הבא מציג סקירה של הנושא החשוב הזה שלא תמיד זוכה לתשומת לב ראויה.  

 

צחצוח מהשן הראשונה

השיניים הראשונות בוקעות במהלך שנתו הראשונה של התינוק, לאחר שהוא מתחיל לאכול מזון מוצק. השינוי בתזונה וצמיחתן של השיניים הראשונות הם אירועים מרגשים מאוד, אך חשוב לזכור כי עם צמיחת השיניים, הילד חשוף לפגיעה בשן ולמחלת עששת, ועל כן, כדי למנוע מצבים מסוג זה חשוב להרגיל את הילד לצחצוח שיניים כבר משלב זה. ישנם הורים החושבים כי מכיוון שמדובר בשיני חלב שינשרו בכל מקרה בעתיד, אין צורך שהם יקפידו על צחצוח השיניים. אך זוהי טעות. שמירה על היגיינת פה, וקביעת שגרת ניקוי שיניים תסייע לבסס הרגל חשוב שישמור על בריאות הילד בעתיד. לעיתים, במיוחד כשמדובר בילדים קטנים ובסרבנים שעדיין לא הפנימו את חשיבות העניין, קל מאוד "לדלג" על צחצוח השיניים או לוותר עליו כליל. במצבים אלו הילד חשוף למחלות שונות ויהיה לו קשה לסגל לעצמו הרגלי צחצוח נכונים.

לא מצחצחים – משחקים

כמו בתחומים אחרים בחיים, על מנת להשריש הרגל מסוים או התנהגות מסוימת, חשוב שהאדם יבין את התועלות שהוא מפיק מהרגל זה. על כן כדאי להסביר לילד את חשיבות הנושא, ולהבהיר כי אי הקפדה על היגיינת פה נכונה עלולה להוביל למצבים שבהם יהיה צורך בתהליכים כגון שיקום הפה ואף השתלות שיניים. אך כשמדובר בילדים קטנים, לעתים יש צורך להיעזר באמצעים אחרים. אפשר למשל להפוך את צחצוח השיניים למשחק וליצור מעין תחרות סיבולת שבמסגרתה נדרש הילד להתמיד בצחצוח למשך שתי דקת לפחות. במקרים אלו ניתן להיעזר בשעוני חול קטנים המיועדים למטרה זו בדיוק. אפשרות אחרת היא להשמיע את השיר האהוב על הילד, כשבמשך זמן זה חייב הילד לצחצח את השיניים. אין זה משנה מה המשחק, העיקר הוא להתאים אותו לילד.

זכות הבחירה

ישנו כלל ידוע שכל הורה לומד די מהר – אם ההורה רוצה לעודד את הילד לבצע פעולה מסוימת, עליו לספק לו אפשרות בחירה. למשל, ההורה יכול להגיד לילד, אתה יכול ללבוש את המכנסיים האלו או את המכנסיים האלו; אתה יכול לאכול את השניצל או את הקציצות. כלל זה כוחו יפה גם כאשר מדובר בצחצוח שיניים. ניתן למשל לאפשר לילד לבחור במברשת השיניים בצבע ובדגם האהובים עליו, ורצוי שהילד יהיה זה שגם יבחר את משחת השיניים. כיום לדוגמה קיים מגוון רחב של משחות בטעמים רבים, ומומלץ כי הילד יבחר את הטעם האהוב עליו. אין מדובר בבחירה פשוטה; הבחירה במברשת ובסוג המשחה מעבירה לילד חלק מן האחריות על צחצוח השיניים, והתנהלות מעין זו תסייע בביסוס הרגלי הצחצוח המתאימים.

לסיכום, החשיבות של צחצוח השיניים כבר מגיל צעיר ידועה ומוכחת. כיום קיימים עזרים רבים המסייעים לפתח אצל הילד את הרגלי הצחצוח הרצויים, ומומלץ כי כל משפחה תבחר באמצעים הרלוונטיים עבורה.

 

hayde

 
שינוי גודל גופנים
ניגודיות