ההשלכות הרפואיות של אובדן שיניים והחשיבות בביצוע השתלות דנטליות | השתלת שיניים ביום אחד - קפלאוי מדיקל

ההשלכות הרפואיות של אובדן שיניים  והחשיבות בביצוע השתלות דנטליות

תשליכו את התותבות, תשכחו משיניים ניידות, תתחילו לאכול ולחייך בפה מלא. להשתלות שיניים קיימת גם חשיבות בשמירת בריאות הפה והלסתות ומראה הפנים.

אישה עם שן חסרהרוב המטופלים יודעים כי השתלות שיניים יביאו להם שיפור בלעיסה, הגברת הביטחון העצמי וקבלת מראה אסתטי יותר אך רובם לא מודעים להשלכות הרפואיות העתידיות והחשובות עוד יותר שיש באבדן שיניים ולצערנו אנו פוגשים מטופלים רבים אשר חיכו תקופה ארוכה עד שהחליטו להגיע לרופא ולהתחיל סוף סוף טיפול מה שהופך להיות הרבה יותר קשה ומורכב מאשר אם היו מטפלים בזמן.

 

 

 

תרומתם של השתלות השיניים לבריאות הפה ולאסתטיקת הפנים

מניעת הופעה של קמטים

שיניים משמשות כתמיכה לרקמות הרכות (הלחי, השפתיים), ללא נוכחותן ותמיכתן, השפתיים מתכנסות פנימה מה שיוצר למטופל מראה הרבה יותר מבוגר מגילו האמיתי .

מניעת ספיגת עצם

שתלים מעבירים את כוחות הלעיסה לעצמות הלסת ובכך משמרים את העצם ומונעים את ספיגתה. לולא שתלים, העצם איננה מקבלת את הגירוי הנדרש לה ונספגת. ספיגה של העצם משפיעה כמובן על מראה הפנים- ככל שהמטופל יהיה לאורך שנים ללא שיניים הספיגה תגדל ותהיה משמעותית כך יגיע מצב של "צניחת הפנים" של המטופל אשר יקנה לו מראה זקן.

מניעת תזוזה של שיניים סמוכות

ברגע שיש למטופל חוסר שן בודדת, נוצר לו מרווח ואז יש נטייה של השיניים הסמוכות לזוז לכיוון אותו המרווח. תזוזתן של השיניים ממקומן הטבעי שבו היו אמורות להיות עלולה ליצור קשיים בניקוי של אותן שיניים וכתוצאה מכך התפתחות של עששות בהמשך וכן מחלות חניכיים, כמו כן תזוזה של השיניים (למשל בעקבות חוסר שיניים באזור האחורי) תגרום לבעיות בסגירה בין הלסתות שבהמשך יכולות להוביל לבעיות במפרק הלסת וכתוצאה מכך כאבי ראש.

כמו כן מתרחשת תזוזה של שן מהלסת הנגדית לאותו מרווח בתהליך שנקרא "בקיעת יתר". בקיעת יתר יכולה בהמשך לגרום לחשיפת השורש, לניידות של השן ולבסוף אובדנה.

במצב של חוסר שן בודדת –

החדרת שתל שומרת על השיניים הסמוכות ללא פגע בכך שנמנע טיפול כמו ביצוע השחזות לגשר. שן שמיועדת לטיפול כמו כתר או שן שהולכת להיות שן מאחזת לגשר הינה שן שצריכה לעבור השחזה, כלומר הורדת חומר השן ע"י הרופא על מנת לפנות מספיק מקום לכתר שיונח עליה. הורדת חומר השן כרוכה בהורדת שכבות האמייל והדנטין, וקיים סיכוי להתפתחות עששות משניות בעתיד מתחת לכתרים. לכן בכל מצב של מחסור בשן בודדת מומלץ לבצע שתל כטיפול ראשוני (בהנחה שמצבו הרפואי של המטופל ותנאי העצם שלו אכן מאפשרים ביצוע השתלה)

מניעת עומס יתר על השיניים הנותרות

למשל אם למטופל חסרות שיניים אחוריות, מה שיקרה בהמשך אם לא יבצע השתלות שיניים זה שיווצר עומס יתר של כוחות הלעיסה על השיניים הקדמיות שלו.
עומס יתר על שיניים קדמיות גורם להטייה של השיניים הקדמיות קדימה, יצירת מרווחים ביניהן, ובסופו של דבר לניידות ומחלות חניכיים.

גדילה של חלל הסינוס המקסילארי בהיעדר שיניים אחוריות עליונות

גדילה של הסינוס המקסילארי מתרחשת באופן פזיולוגי אצל מי שאיבד את השיניים האחוריות. ככל שהזמן יעבור הסינוס ילך ויגדל על חשבון העצם הנותרת באזור זה מה שיקשה עוד יותר על ביצוע שתלים בעתיד.

 

10 עובדות על שיניים תותבות

שיניים תותבותלכ-25% מהאוכלוסייה מעל גיל 65 חסרות כל השיניים הטבעיות. עד לשנים האחרונות נגזר על פלח אוכלוסין זה לסבול מאיכות חיים ירודה, מאחר ותותבות נשלפות כרוכות במגרעות רבות:

  1.  אי יציבות והחלקה של התותבות על החניכיים.
  2.  צורך בחומרי דבק להצמדת התותבות שההתעסקות עמם אינה נעימה.
  3.  דיבור משובש.
  4.  פגיעה בתחושת הטעם.
  5.  לעיסה לא יעילה והימנעות מסוגי מאכל שונים.
  6.  פגיעה בביטחון העצמי וביחסים הבין זוגיים.
  7.  כאבים בעת לעיסה ופצעים בחניכיים.
  8.  התותבות גורמות לספיגה מתמשכת של עצמות הלסת ולנפילה במראה הפנים.
  9.  החלפת התותבות אחת לכמה שנים.
  10.  בשנים האחרונות התפתחו שיטות טיפול המאפשרות כמעט לכל מטופל/ת להימנע מהתותבות וליהנות מאיכות חיים של שיניים קבועות עם שרידות טיפול מצוינת לשנים רבות.
 
שינוי גודל גופנים
ניגודיות