מה זה פלואוריד והאם אנחנו צריכים את זה? | השתלת שיניים ביום אחד - קפלאוי מדיקל

מה זה פלואוריד והאם אנחנו צריכים את זה?

פלואוריד עורר מאז ומתמיד מחלוקות רבות, במיוחד כאשר מדובר בהוספה שלו למי השתייה. מלח הפלואור הוכח מצד אחד כמונע עששת, ומצד שני כחומר שיש להקפיד על צריכתו במינון המתאים. האם ההגנה שמספק הפלואוריד היא אכן נחוצה ומהו המינון הרצוי – על כך במאמר הבא.

מהו פלואוריד

הפלואוריד הוא מינרל חסר צבע שבמינונים הנכונים הוכח כגורם המחזק את השיניים והמונע עששת בפה. בדיוק בשל סיבות אלו, מאז שנת 1945 הוא הוסף למי השתייה במדינות שונות וגם בישראל. הפלואוריד מצוי גם בסוגים רבים של משחות שיניים המיוצרות עבור מבוגרים וילדים כאחד, ולעתים על מנת לשמור על יעילותו נדרש לעשות שימוש במוצרים משלימים המכילים אף הם פלואוריד. בין תכשירים אלו ניתן למצוא למשל שטיפות פה שונות או משחות שנועדו לשימוש במצבים מסוימים של דלקות בחניכיים. ישנם גם ג'לים מסוגים שונים, ומי שמקפיד על ביקור סדיר אצל שיננית יקבל יזכה לקבל בדרך כלל טיפול תקופתי בפלואוריד.

כיצד מגן הפלואוריד על השיניים

הפלואוריד מאפשר להגן על הפה ולשמור על בריאותו בדרכים רבות. אחת מהן היא חיזוק המבנה של השיניים בקרב ילדים קטנים שגילם קטן מ-7. תפקיד זה חשוב במיוחד מכיוון שגיל זה מסמן את תקופת גדילתן של השיניים המחליפות את שיני החלב. הפלואוריד עשוי לסייע בחיזוק מבנה השן ובחיזוק האמייל של השן, וכך להפוך אותו לעמיד הרבה יותר בפני חומרים חומציים. הגנה זו תלווה את הילד גם בהמשך חייו, ובמקרים רבים היא אף עשויה למנוע מצבים המצריכים את שיקום הפה או הדורשים הליך מורכב של ציפויי שיניים. הפלואוריד פועל באופן הבא; כאשר מצטבר פלאק על השיניים, החיידקים ניזונים מאמייל השן ומהמינרלים שלה. שמו של תהליך זה הוא דמינרליזציה (demineralization), והגוף בדרך כלל נאבק בו באמצעות תהליך הפוך המכונה רה-מינרליזציה (remineralization). הפלואוריד מסייע בתהליך שיקום זה, מחזק את אמייל השן והופך אותו לעמיד יותר. פלואוריד נאבק גם בחומציות שאף היא מזיקה לציפוי השן, וכך הוא מונע את התפרצותה של עששת והופך את השיניים לחזקות יותר.

מינון הפלואוריד הנכון

המינון המומלץ לנטילת פלואוריד תלוי כמובן במשתנים רבים, בין השאר בגיל, במין, ובתזונה של האדם. אם האדן נוהג לשתות מן ברז, הרי הוא זוכה לקבל לפחות מנה מסוימת של פלואוריד. באופן כללי, ניתן לומר כי נשים ונערות (מגיל 14) נדרשות למנה של 3 מיליגרם פלואוריד ליום, בעוד גברים ונערים (מגיל 14) נדרשים לרמה של 4 מיליגרם פלואוריד ליום. ילדים בגילאים 3 עד 13 נדרשים לפלואוריד במינון של 1 עד 2 מיליגרם. פעוטות ותינוקות נדרשים ללא יותר מחצי מיליגרם. על מנת לבדוק מהי כמות הפלואוריד שאדם צורך, יש לשים לב כי משחות השיניים מכילות בדרך כלל בין מיליגרם אחד של פלואוריד לבין 3 מיליגרם של פלואוריד. מכיוון שלא מומלץ לצרוך כמות רבה מאוד של פלואוריד, מומלץ להקפיד על ביקור תקופתי אצל רופא השיניים. רופא השיניים יבחן את המצב הכללי של השיניים ויוכל להמליץ על דרך הפעולה הנכונה.

 

hayde

 
שינוי גודל גופנים
ניגודיות