מה זה אורתודונטיה? | השתלת שיניים ביום אחד - קפלאוי מדיקל

מה זה אורתודונטיה?

עולם הרפואה הצליח לשפר באופן משמעותי את איכות חייהם של בני האדם, והדבר נכון במיוחד כאשר מדובר בתחום רפואת השיניים. לפני התפתחותה של רפואת השיניים, בני האדם היו מגיעים לגיל מסוים שבו בפיהם נותרו שיניים בודדות בלבד. כיום, לעומת זאת, בזכות טיפולי ניקוי וטיפולי שיקום שיניים, גם בגיל מבוגר ניתן לשמור על בריאות הפה. אך לצד הטיפולים השגרתיים, ישנם גם טיפולי אורתודנטיה מתקדמים שבאמצעותם אפשר לפתור בעיות רבות ולהקל את חייו של המטופל. על כך – במאמר הבא.

מתי יש צורך לפנות לאורתודנט

במרבית המקרים, הצורך לפנות לאורתודנט יעלה כבר בתקופת הילדות, בעת בדיקה שגרתית אצל רופא השיניים. רופא השיניים יבדוק את מצב ההיגיינה בפה, ויוכל אף להעריך את מצב המנשך ואת סידור השיניים בפה. לאחר הבדיקה ולנוכח הממצאים, ייתכן כי הרופא ימליץ לפנות להתייעצות אצל אורתודנט. הפניה לאורתודנט יכולה להיות למשל בשל שיניים הדורשות יישור או בשל צפיפות רבה בפה. בצפיפות הכוונה למצב שבו בלסת ישנן שיניים רבות הסמוכות זו לזו, שלעיתים אף מתחככות זו בזו או צומחות בצורה שאינה ישרה. אלו הם מצבי סיכון העלולים לגרום לפגיעה בשיניים ובחניכיים ואין מדובר בעניין אסתטי גרידא; שיניים הסמוכות מדי זו לזו או שיניים הצומחות באופן עקום הן קשות יותר לניקוי, וכך בנקודות המפגש שבין השיניים ואפילו בחניכיים עצמם, עלולים להצטבר פלאק ושאריות של אוכל. על כן, מלבד האפשרות לחייך בחופשיות, יישור שיניים גם מסייע בשמירה על ניקיון הפה ומצמצם את הסיכוי למחלות חניכיים ולפגיעה בשן.

הבעיות הרפואיות שבהן מטפל האורתודנט

במקרים רבים הפנייה לאורתודנט תהיה לצורך יישור שיניים שמטרתו אסתטית מעיקרה, אך האורתודנט עשוי לסייע גם במצבים מורכבים ביותר. כך, מטופלים רבים פונים לייעוץ בעקבות מצב של לסת תחתונה הבולטת באופן משמעותי מעל הלסת העליונה. במקרה זה הצורך אינו אסתטי בלבד, והטיפול הוא מורכב ודורש את התייחסותו של רופא המומחה בתחום. קיימים גם מקרים הפוכים שבהם הלסת העליונה היא זאת שבולטת ביחס ללסת התחתונה, ובמצבים אחרים השיניים העליונות "יושבות" ממש במקומן של השיניים התחתונות. המקרים שנזכרו כאן נוגעים למנשך האופייני למטופל, וישנם מצבים נוספים הדורשים התערבות רפואית. לדוגמה, לעיתים, בין אם בשל מבנה הלסת הרגיל ובין אם בשל אובדן שיניים, נוצרים רווחים גדולים בין השיניים, וגם בעניין זה ניתן להיעזר באורתודנט. במידה שהרווחים נוצרו בשל אובדן של שיניים ניתן גם להיעזר בהשתלה של שתלים זיגומטיים, או ב-ALL ON 4, המספקים פתרון ראוי גם במצבים מורכבים.

אפשרויות הטיפול השונות

בסיום הייעוץ הראשוני, יוכל האורתודנט להמליץ על אפשרויות הטיפול. מכיוון שישנן סיבות מגוונות לפנייה לאורתודנטיה ומאחר שקיימים מצבים רפואיים רבים הדורשים מענה, אין בנמצא טיפול אחד המתאים לכולם, אלא יש להרכיב תוכנית טיפול לכל מטופל באופן אישי, על פי צרכיו. במסגרת טיפול אורתודנטי ניתן עדיין למצוא את האמצעים המסורתיים הכוללים למשל גשר ורסן, אך כיום קיימות גם פלטות העשויות חומר שקוף, והן עשויות להיות הפתרון האידיאלי גם עבור מטופלים מבוגרים.

לסיכום, טיפולי אורתודנטיה עשויים לסייע למטופלים רבים, צעירים ומבוגרים כאחד. אך על מנת שהטיפול יהיה אפקטיבי, חשוב להתאים אותו למטופל באופן אישי וכמובן שיש לבחור באיש רפואה בעל ניסיון המומחה בתחום.

hayde

 
שינוי גודל גופנים
ניגודיות