למה עישון מזיק לשיניים שלך? | השתלת שיניים ביום אחד - קפלאוי מדיקל

למה עישון מזיק לשיניים שלך?

כולנו יודעים שעישון לא בריא ואפילו מזיק לבריאות. אנחנו יודעים שהוא פוגע בריאות ומעלה את הסיכון לסרטן, אבל האם אנחנו באמת יודעים כיצד העישון משפיע על השיניים?

הצהבה והכתמת השיניים

התופעה הזו של הצהבת השיניים והיווצרות של כתמים מתרחשת בגלל שהניקוטין, הזפת, וחומרים כימיים נוספים שנמצאים בסיגריה, פשוט נצמדים לשן ונשארים עליה. זו בעיה אסתטית מאוד לא נעימה, וטיפולי הלבנה לא בהכרח ישפרו את המצב. אבל חמור מכך, החומרים הכימיים האלו פוגעים בשכבות החיצוניות של השן, והופכים אותה לפגיעה יותר.

 

ריקבון השיניים

השכבות החיצוניות של השן חשובות כדי שנוכל ללעוס את המזון ולעכל אותו כמו שצריך, אבל הן חשובות גם כדי להגן על השן עצמה. מתחת לשכבות החיצוניות ישנן שכבות רכות, וחיבור לכלי דם ועצבים. כאשר המעטפת החיצונית נפגעת, זיהומים שונים יכולים לחדור לתוך השן ולגרום לריקבון. מעבר לבעיה האסתטית ולקושי בלעיסה, הריקבון גורם לכאב, ובמקרים קיצוניים גם לנשירת השן. העישון פוגע ביכולת של הגוף להתמודד עם זיהומים ודלקות, מה שמגביר את הסיכון לכך שהריקבון יתפתח למצבים חמורים יותר.

 

מחלות חניכיים

בגלל שהעישון פוגע בפעילות של מערכת החיסון, החניכיים שלנו חשופות יותר לזיהום חיידקי. ולא רק שיש יותר סיכון להתפתחות של זיהום, לגוף הרבה יותר קשה להתגבר עליו ולהחלים. המשמעות היא שזיהום כזה יכול להתפתח למחלת חניכיים חמורה, ואף יכול לפגוע בעצמות הלסת. בגלל שעצמות הלסת והחניכיים כל כך חשובים כדי לתמוך בשיניים ולאפשר לעיסה תקינה, הפגיעה בהם כנראה תוביל לטיפולי שיניים מסובכים ומורכבים, ולפעמים אפילו להגיע עד כדי הצורך בביצוע הליך של שיקום הפה ואף השתלת עצם. הפרוצדורה הזו מסובכת עוד יותר בקרב מעשנים, בגלל שהעישון פוגע בתהליך ההחלמה ומגביר את הסיכון לסיבוכים נוספים.

 

סרטן הפה והלוע

סיגריות מכילות בערך 7,000 חומרים כימיים שונים, ומתוכם לפחות 70 חומרים ידועים בתור חומרים מסוכנים ומסרטנים. החומרים האלו משפיעים על כל הגוף שלנו, ומעלים מאוד את הסיכון להתפתחות של גידולים סרטניים באיברים שונים בגוף. בין השאר העישון מעלה מאוד את הסיכון להתפתחות של סרטן הפה והלוע. כאשר מסתכלים על מחקרים, רואים כי בקרב אנשים מעל גיל 50 שלקו בסרטן הפה והלוע, 75% מהם מעשנים או עישנו בעבר.

ואם זה לא מספיק, קשה מאוד לאבחן את סרטן הפה והלוע בזמן. הגידול הסרטני יכול להופיע בצורות ובאזורים שונים בפה, ובדרך כלל בשלבים הראשונים כלל לא מרגישים אותו. רק בשלב מאוחר יותר הגידול גורם לכאבים, נפיחות, דימומים, ועוד תופעות חריגות אחרות.

 

מה אפשר לעשות?

בגלל שעישון מעלה מאוד את הסיכון לכל אחד מהמצבים האלו, חשוב להגיע לרופא השיניים לבדיקות תקופתיות באופן קבוע, ולשים לב האם יש שינויים מדאיגים בין הבדיקות.

כמובן שהדרך הטובה ביותר לשמור על השיניים היא להפסיק לעשן, ולכן מומלץ לפנות לרופא המשפחה ולהתייעץ איתו לגבי גמילה מעישון.

hayde

 
שינוי גודל גופנים
ניגודיות