איך מנקים את הלשון ולמה צריך | השתלת שיניים ביום אחד - קפלאוי מדיקל

איך מנקים את הלשון ולמה צריך

ניקיון יסודי של השיניים הוא תנאי הכרחי אך בלתי מספק בשמירה על הגיינת הפה. גם מי דואג לצחצח את שיניו פעמיים ביום ולנקות אותן באמצעות חוט דנטלי עלול לסבול מתופעות לא נעימות כגון ריח פה. על מנת לוודא כי ניקיון הפה מתבצע כראוי, יש צורך לשים לב לעניין נוסף מלבד לטכניקת הצחצוח ולתדירותו. מכיוון שהלשון היא חלק מרכזי בפה, ניקיון נכון שלה הוא חיוני להבטחת בריאותו של הפה. על כך במאמר הבא.

מדוע יש לשמור על ניקיון הלשון?

בקטריות כידוע מקיפות אותנו וקיימות כמעט כל בעל מקום. הן אומנם אוהבת להתמקם על משטח השן, אך ישנן בקטריות המעדיפות דווקא את הלשון, שכן הלשון מכוסה בגבשושיות שונות המהוות את המצע המושלם להצטברותם של חיידקים. מלבד בקטריות, בין גבשושיות אלו מצטברים תאים מתים וחלקיקי אוכל והם מכוסים בשכבה דקה של רוק. כל אלו, אם אינם מפונים מפה כראוי, עלולים לגרום לריח פה לא נעים ואפילו לשינוי צבעה של הלשון ללבן. בקטריות שהתיישבו על הלשון יכולות גם לנדוד למקומות אחרים בפה ולהתמקם בשיניים או בחניכיים. כך עולה הסיכון להיווצרותו של פלאק המזיק לבריאות הפה.

כיצד יש לנקות את הלשון?

כאמור, כדי שלא יהיה צורך בתהליך מורכב של שיקום הפה, כדאי להקפיד על  ניקוי נכון של הלשון. גם במצבים בריאותיים אחרים, ולאחר טיפולים שונים או הרמת סינוס, יש להמשיך ולהקפיד על היגיינת הלשון. ניקוי הלשון מתבצע באמצעות שתי צורות עיקריות – הברשה וגירוד. את ההברשה יש לבצע בעדינות תוך שימוש במברשת שיניים לחה. מומלץ לנקות את הלשון לאחר הברשת השיניים כשבפה נותרה עדיין מעט ממשחת השיניים. חשוב גם לא לשכוח לנקות את גג הפה ואת פנים הלחיים, שגם שם מצטברים חלקיקי מזון ובקטריות. שיטה אחרת לניקוי הלשון היא שימוש במגרד לשון שאותו ניתן למצוא בחנויות הפארם ובבתי מרקחת. על מנת להשתמש במגרד בצורה אפקטיבית יש להעביר את מגרד הלשון בעדינות מהחלק הפנימי של הלשון ועד לקצה שלה, לשטוף את המגרד ולחזור על הפעולה שנית. את פעולה זו יש להשלים בצחצוח רגיל של השיניים, ובניקוי באמצעות חוט דנטלי.

האם ניקוי הלשון עלול לגרום לאי נוחות?

ניקוי הלשון צריך להיות חלק יומיומי ושגרתי מהשמירה על היגיינת הפה, כשהמטרה העיקרית היא למנוע את ההצטברות של הבקטריות. זהו הצעד הראשון בשמירה על בריאת הפה, אך יש מי שחושש ממנו ודואג שמא תהליך הניקוי יהיה כרוך באי נעימות כלשהי. כאן המקום לציין כי אם תהליך הניקוי מבוצע בדרך הנכונה, הוא אינו אמור להוביל לתחושת כאב. אם בעת הניקוי חשים בכל זאת כאב מסוים, האי שייתכן כי פעולת הניקוי נעשית באופן חזק מדי. ניקוי הלשון צריך להיעשות בעדינות רבה, מבלי לגרות את העור העדין של הלשון.

גם מי שמנקה באופן תדיר ויסודי את הפה נדרש להגיע לבדיקות תקופתיות אצל רופא השיניים. זוהי גם ההזדמנות לוודא כי טכניקת הצחצוח אכן אפקטיבית וכי ניקוי הלשון והחניכיים מבוצע היטב מבלי לפגוע ברקמות העדינות.

 

 

hayde

 
שינוי גודל גופנים
ניגודיות