כיצד לשמור על שכבת האמייל בשן? | השתלת שיניים ביום אחד - קפלאוי מדיקל

כיצד לשמור על שכבת האמייל בשן?

השיניים שלנו חשופות בכל עת לחומרים הרסניים. סוכר, חומצות הנמצאות במזון וחומרים נוספים חושפים את השיניים לחולאים שונים שבסופו של דבר הורסים את שכבת האמייל בשן. על אף שמדובר בחומר החזק ביותר בגוף האדם, גם שכבת האמייל שלנו נוטה להתפורר ולהישחק – לעתים אפילו מבלי שאנו יודעים זאת. הנה כמה דברים שיסייעו לנו להישמר מפני התופעה וגם דרכי התמודדות במקרה של אובדן אמייל.

מהו אובדן אמייל?

אמייל השן הוא החומר החיצוני הקשה המגן על השן הפנימית, הרכה יותר, המכונה דנטין. אם האמייל חשוף לחיידקים הרסניים המצויים בסוכרים ועמילנים או בפירות הדר וקפה, למשל, החומר מתחיל להישבר. זו הסיבה לכך שצחצוח שיניים לפחות פעמיים ביום ושימוש בחוט דנטלי באופן קבוע הם חשובים כל כך.

שכבת האמייל עלולה להינזק גם עקב פגיעה בשן. שיניים סדוקות עלולות לחשוף את החלק הפנימי של השן, ולהפוך אותו, מבלי ההגנה של שכבת האמייל, לפגיע וחשוף לריקבון. מאחר והגוף אינו משקם את השכבה האבודה באופן טבעי, חשוב מאוד לשמור על שכבת האמייל ולהגן עליה.

מהם הסימפטומים המעידים על אובדן אמייל?

אובדן אמייל עשוי להופיע בדרכים שונות – שינוי צבע השיניים, רגישות בעת צריכת מזון או משקאות חמים וקרים, ושיניים הנוטות להישבר בקלות. הסימפטומים הללו (ואחרים) עשויים להעיד על אובדן האמייל. מומלץ לפנות אל רופא השיניים מיד כשמרגישים בתסמינים הללו, כדי לטפל בבעיה בהקדם.

כיצד אפשר לשקם אמייל פגום?

כפי שהוזכר לעיל, אובדן אמייל לא מתחדש באופן טבעי על ידי הגוף. יחד עם זאת, ניתן לשחזר אמייל מוחלש באמצעות תהליך שנקרא remineralization. תהליך זה מחליף את המינרלים האבודים המצויים בשכבת האמייל המקורית, ומחזיר את חוזקם של השיניים. כדי לתמוך בתהליך זה, מומלץ לשלבו עם צחצוח שינים בעזרת משחת שיניים מועשרת בפלואוריד. שכבת הפלואוריד הופכת לשכבת מגן על השיניים, ומונעת מחומרים הרסניים כמו סוכרים, חומצות ועמילנים לחדור פנימה.

מה קורה אם שכבת האמייל אבודה?

מאחר והאמייל מגן על החלק הפנימי של השן, במידה ושכבת האמייל נפגעה באופן הרסני, הדבר עשוי להוביל לתחושת כאב ורגישות בשן, ועם הזמן – הן יתפוררו ויעשו קלות להישבר. במקרה כזה, שתלים דנטליים או שימוש בשיניים מלאכותיות הם פתרון טוב. עקירת שן בינה שיש בה שכבת אמייל פגועה, עשויה להיות כואבת יותר.

כיצד ניתן למנוע אובדן אמייל?

בשימוש בחוט דנטלי והברשת שיניים פעמיים ביום, באמצעות שימוש קבוע במי פה וביקור אצל רופא השיניים בכל חצי שנה לניקוי מקצועי, ניתן להגן על השיניים ולבצע מעקב כדי למנוע מהמצב להידרדר, במידה והאמייל מתחיל להיחלש. בדרכים אלו השיניים מקבלות את ההגנה להן הן זקוקות, והפה כולו מקבל ניקוי קבוע – גם במקומות נסתרים שעלולים להיות בהם חיידקים הרסניים.

 

 

hayde

 
שינוי גודל גופנים
ניגודיות