השתלות שיניים במטופלים עם צפיפות עצם ירודה | השתלת שיניים ביום אחד - קפלאוי מדיקל

השתלות שיניים במטופלים עם צפיפות עצם ירודה

כיצד ניתן להשתיל שיניים למטופלים עם צפיפות עצם ירודה ? כל הפרטים והנתונים לגבי לסתות מחוסרות שיניים במאמר שלפניכם.

לסתות מחוסרות שיניים באופן חלקי או מלא, הינה נהשתלות שיניים לאנשים עם צפיפיות עצםכות שכיחה.  6%-10% מאוכלוסיית המבוגרים בעולם בגילאים שמעל 65 שנים מחוסרת שיניים ב-2 הלסתות.  20%-33% מאוכלוסיית העולם בגילאים שמעל 65 שנים, מחוסרת שיניים בלסת אחת.  עם התקדמות הרפואה במחצית המאה האחרונה, תוחלת החיים הממוצעת במדינות המפותחות עלתה בהדרגה ועברה את גיל ה-80.  העלייה בתוחלת החיים גוררת עמה שכיחות ההולכת וגדלה עם הגיל של אבדן שיניים, כתוצאה מעששת, מחלות חניכיים והרגלי טיפול מונע לקויים.

מאידך עם ההתקדמות בגיל, אחוז האוכלוסייה הבוגרת הלוקה במחלה או במספר מחלות הולך ועולה עם העלייה בגיל. ובאופן דומה עולה עם הגיל אחוז האוכלוסייה שנוטלת באופן קבוע תרופה או מספר תרופות.

בין המחלות ששכיחותן עולה עם הגיל ניתן למצוא: מחלות של הלב וכלי הדם, סכרת וירידה בצפיפות העצמות – Osteoporosis  .

מהי מחלת האוסטיאופורוזיס  (Osteoporosis) ?
אוסטיאופורוזיס, דלדול העצם, היא מחלה המתאפיינת בירידה קבועה של צפיפות העצם אשר גורמת לה להיות חלשה יותר. הסכנה הנובעת מכך טמונה בהיווצרות שברים בעצמות, בעיקר בצוואר הירך, ובחוליות של עמוד השדרה.

אוסטיאופורוזיס נפוצה יותר בגילאים מבוגרים, ויותר אצל נשים לאחר גיל המעבר. אוסטיאופורוזיס שכיחה ביותר בעולם, ולפי הערכות סטטיסטיות כ- 40% מהנשים בישראל לוקות במחלה לאחר גיל 55 ו-10% מהגברים  מעל גיל 65 לוקים במחלה.

מבנה העצמות
העצם היא רקמה חיה לכול דבר המתקנת את עצמה כול העת, ומורכבת ממעטה חיצוני קשיח  ומחלק פנימי המכיל קולגן – (סיבים גמישים וחזקים), מינרלים, כלי דם ומח העצם. המבנה הפנימי של העצם נראה כמו כוורת דבורים עם חללים בין החלקים השונים. עצם בריאה היא מאד דחוסה והחללים בה קטנים מאד. בעצם שנפגעה על ידי אוסטיאופורוזיס החללים גדולים, דבר שמחליש את העצם .

רקמת העצם מתחזקת את עצמה בעזרת תאים מסוימים שבתוכה המכונים אוסטיאוציטים, אשר תפקידם פירוק של עצם ישנה ובניה של עצם חדשה. כאשר אדם מתבגר, האוסטיאוציטים אינם מסוגלים לפרק את העצם הישנה ולחדש אותה בעצם בריאה ודחוסה, באותה יעילות שבוצעה בגיל צעיר יותר. היעדר פעילות גופנית נחשב לגורם מרכזי בתהליך אבדן העצם וכך גם מחסור תזונתי בסידן ובזרחן.

גורם נוסף  שכיח לאוסטיאופורוזיס הוא ירידה בייצור הורמוני המין ובעיקר אסטרוגן. להורמוני המין תפקיד בוויסות הכמויות של המינרלים המופקדים על ידי הגוף בעצמות, ולפיכך שינויים ברמות ההורמונים המיוצרים ומופרשים לדם יכולים להשפיע על חוזק העצמות. הורמון המין הנשי אסטרוגן למשל, מספק הגנה מסוימת נגד אוסטיאופורוזיס. בתקופת גיל המעבר מתרחשת ירידה חדה ברמת האסטרוגן אשר גורמת להאצת דלדול העצם ולהיותה  פחות דחוסה אצל נשים.

hayde

 
שינוי גודל גופנים
ניגודיות