אמייל השיניים - כל מה שצריך לדעת | השתלת שיניים ביום אחד - קפלאוי מדיקל

אמייל השיניים – כל מה שצריך לדעת

רבות כבר נכתב על נושא בריאות השן, על פגמים שונים במראה השיניים ועל בריאות הפה בכלל. אלא שלא כולם מודעים לתפקיד החשוב שיש לאמייל השן בבריאות השן. מקרים רבים, הכוללים למשל כתמים לבנים על גבי השן וחורים בשן, נובעים מתהליך של דמינרליזציה של אמייל השן. תהליך זה הוא אומנם הפיך, אך על מנת שאכן ניתן יהיה לשקם את בריאות הפה, חשוב לשים לב לנקודות הבאות.

מהו תהליך דמינרליזציה

כפי שניתן לנחש משמו, בתהליך זה חלה ירידה בכמות המינרלים שבאמייל השן. אין מדובר במצב שמומלץ לזלזל בו; דמינרליזציה של השן עלולה להוביל לפגיעה בשן ולהתפתחותן של דלקות שונות. המינרלים הקיימים בשן הם בדיוק הסיבה לחוזקו של אמייל השן. ללא המינרלים החזקים, השיניים בפה הופכות לפגיעות יותר, ובריאות הפה חשופה לסכנות שונות העלולות לגרום לסיבוכים שונים. כאשר חיידקים מחלישים את אמייל השן באמצעות דמינרליזציה, הם יכולים לחדור לשן בקלות רבה יותר, ולחולל שם לא מעט נזקים. הדמינרליזציה גם פוגעת במראה האסתטי של השן ומקשה את הניקוי של השיניים ואת הטיפול בהן. כאשר אמייל השן נפגע, פני השן כבר אינם חלקים, אלא הופכים להיות מחוספסים מעט. כך הצחצוח הופך לכואב יותר וליעיל פחות, ועל השיניים מצטבר יותר ויותר פלאק.

כיצד למנוע את תהליך הדמינרליזציה

כדי לשמור על בריאות הפה, וכדי שבעתיד לא יהיה צורך בשתלים בשיניים, ישנן מספר פעולות שמומלץ לנקוט בהן. ראשית, מומלץ להימנע משתייה מוגזת ומשתייה המכילה חומצה וסוכרים; הללו פוגעים באופן משמעותי בציפוי השן. מלבד זה, חשוב לפנות לרופא השיניים או לשיננית על מנת לקבל הדרכה מקיפה באשר לאופן צחצוח השיניים המומלץ. מי שסובל מבעיות חניכיים מתמשכות כדאי שיתייעץ עם גורם מקצועי כגון כירורג פה ולסת, שיוכל להדריך אותו באשר לדגשים שונים. צחצוח חזק מדי, למשל, עלול לפגוע בחניכיים, ועל כן יש להבין מהי הדרך הנכונה והטובה ביותר עבור כל מטופל. מכיוון שלכל אחד מבנה לסת שונה, כדאי גם לשאול את רופא השיניים בדבר המשחות הרצויות ומברשת השיניים המתאימה ביותר לאנטומיה של הפה.

פלואוריד ותזונה נכונה

חשיבותו של הפלואוריד כבר הוכחה במחקרים שונים. פלואוריד מחזק את אמייל השן בזכות תפקידו בתהליך הרה-מינרליזציה, תהליך המחזיר לשן מינרלים הכרחיים שאבדו לה. הפלואוריד קיים אומנם במי השתייה, אך מכיוון שרבים היום שותים מים ממקורות אחרים, לעתים קרובות מתגלים מקרים של מחסור בפלואוריד. על כן, מכיוון שרבים אינם צורכים את הפלואוריד במסגרת התזונה הרגילה, חשוב להגיע לביקור תקופתי אצל רופא השיניים. רופא השיניים יבדוק את מצב השיניים והחניכיים, ויוכל להמליץ על טיפול מותאם אישית לשיפור מצב השיניים או לשימור המצב הקיים. במידת הצורך יש אפשרות גם לקבל טיפול בפלואוריד לחיזוק אמייל השן, והמלצות למשחות שיניים הכוללות את כמות הפלואוריד המומלצת עבור המטופל.

hayde

 
שינוי גודל גופנים
ניגודיות