חורים בשיניים – ממה זה נגרם? | השתלת שיניים ביום אחד - קפלאוי מדיקל

חורים בשיניים – ממה זה נגרם?

כבר בגיל צעיר למדנו כמה חשוב לצחצח את השיניים כל יום, כדי להימנע מעששת ומהיווצרות של חורים בשיניים. אבל האמת היא שיש עוד גורמים שמובילים להיווצרות של חורים בשיניים, אפילו אם מקפידים על היגיינת פה תקינה.

 

חיידקים

זהו הגורם המוכר ביותר. אך חשוב לדעת כי יש מגוון של מיני חיידקים אשר יכולים להיות בתוך הפה שלנו, ולא כולם גורמים לנזק באותה החומרה. ישנם חיידקים שגורמים לנזקים גדולים לשיניים, ולעומתם חיידקים אחרים שגורמים נזקים מועטים או לא גורמים לנזק כלל. יש אנשים שסובלים יותר מהחיידקים האגרסיביים, ולכן נוטים יותר להתפתחות של חורים. אם זהו המצב אצלכם, התייעצו עם רופא השיניים בנוגע לטיפולים מניעתיים שאפשר לעשות.

 

תזונה

אותם חיידקים שהורסים את השיניים מקבלים את המזון שלהם ישירות מהמזון שאנחנו אוכלים. החיידקים האלו זקוקים לסוכר, מאחר וזהו מקור האנרגיה הזמין עבורם. כאשר אנחנו אוכלים מזונות עתירים בסוכר, למשל כמו ממתקים וחטיפים, וכאשר אנחנו שותים מיצים, שאריות של סוכר מצטברות סביב השיניים והחניכיים, והחיידקים חוגגים עליהן. לכן מומלץ להפחית בכמויות הסוכר, ולהעדיף במקום זה מזונות בריאים יותר כמו ירקות, קטניות וכדומה. לא רק השיניים יודו לכן, גם שאר האיברים בגוף ייהנו מכך.

אם בכל זאת אתם נוטים לסבול יותר מחורים, כדאי לצחצח את השיניים מיד לאחר סיום כל ארוחה, ולא רק פעמיים ביום.

 

נסיגת חניכיים

התפקיד העיקרי של החניכיים הוא להגן על השכבות הפגיעות של השיניים. כאשר החניכיים נסוגות השיניים מוגנות פחות, והחיידקים יכולים להתיישב באזור בקלות, ולגרום לנזקים. הקפדה על צחצוח נכון יסייע מאוד, וכמובן חשוב להיבדק אצל רופא השיניים כדי לאתר את הגורם לנסיעת החניכיים ולטפל בו.

 

יובש בפה

לרוק יש תפקיד חשוב מאוד בשמירה על בריאות השיניים, מאחר והוא מסייע לסלק את שאריות המזון והסוכר שמצטברות סביב השיניים, וגם מקשה על החיידקים להתיישב על השיניים ולשגשג שם. יובש בפה יכול לנבוע ממספר סיבות, ביניהן כתוצאה ממחלה או כתופעת לוואי של טיפול תרופתי, כימותרפיה וכדומה. חשוב מאוד להתייעץ עם רופא השיניים בנוגע לכך כדי לאתר את הגורם ליובש, אך גם כדי להתאים את היגיינת הפה. למשל, במצב כזה מומלץ לשתות הרבה מים במהלך היום, ולעיתים יש צורך בשימוש במי פה מסוג מסוים.

למרות שזה נראה דבר שולי, יובש בפה יכול להשפיע על בריאות השיניים במספר דרכים נוספות. למשל, כאשר יש צורך בהתאמת שיניים תותבות, לרוק יש תפקיד חשוב במניעת החיכוך והופעת פצעים בעקבות השימוש בתותבות. לכן במצב כזה חשוב להתייעץ עם רופא השיניים, על מנת להתאים את הטיפול למצב. יכול להיות שבסופו של דבר הטיפול העדיף במצב כזה הוא השתלת שיניים, בין אם מדובר בהליך של שתלים ביום אחד, או ביצוע של הפרוצדורה לאורך מספר שלבים.

hayde

 
שינוי גודל גופנים
ניגודיות