איך מתמודדים עם דלקת חניכיים? | השתלת שיניים ביום אחד - קפלאוי מדיקל

איך מתמודדים עם דלקת חניכיים?

דלקות חניכיים הן אחת התופעות הנפוצות ביותר, גם בקרב מי שמקפיד על היגיינת פה. במקרים רבים מדובר בתופעה חולפת, וכל הנדרש הוא להיעזר במשחות שיניים מתאימות ובשטיפות פה. אך במקרים אחרים, דלקות חניכיים עלולות לנבוע ממצבים בריאותיים, והן מחייבות מעקב רפואי סדיר. ללא מעקב מסוג זה וללא טיפול רפואי מתאים, מצב השן עלול להידרדר, ולהוביל לפגיעה משמעותית בשן. על דלקות חניכיים ועל אופן ההתמודדות עימן – במאמר הבא.

מהי דלקות חניכיים

דלקת חניכיים, או בשמה הלועזי ג'ינג'יביטיס, היא מצב רפואי שממנו סובלים רבים, ומקורה בהצטברות של פלאק ושל בקטריות בשיניים. כאשר שומרים על ניקיון הפה ועל צחצוח נכון, גוון החניכיים יהיה ורוד בהיר, והחניכיים יהיו צמודות לשיניים. אך במצב של דלקת, יהיו החניכיים אדומות ונפוחות ולעתים אף רגישות למגע. על כן, הסממנים שצריכים להדליק נורה אדומה בקרב כל אדם, הם דימום בעת הצחצוח, כאב ורגישות. מכיוון שהתפתחות הדלקת תלויה במידת ההיגיינה של השיניים, ייתכן כי תתפתח דלקת רק באזורים מסוימים בפה שאינם זוכים לניקוי ראוי. במקרים רבים יהיה מדובר בשיניים הטוחנות ובשיני הבינה האחוריות שהגישה עליהן אינה קלה. במקרים אחרים תתפתח הדלקת באזור החיבור שבין החניכיים לבין השן. גם כאן, מקורה של הדלקת הוא בניקוי שיניים שאינו מספק. כאמור, דלקת החניכיים עשויה להיות זמנית בלבד, אך ישנם מצבים אחרים שבהם הדלקת הופכת להיות חיידקית, ואז נדרש טיפול מיידי שמטרתו למנוע נזק לשן.

האם חובה לטפל לדלקת חניכיים?

כמו בכל מצב רפואי אחר, ככל שדלקת חניכיים מטופלת בשלב מוקדם יותר, כך הטיפול יהיה פשוט יותר, וההתאוששות מהירה יותר. לעומת זאת, במקרים שבהם הדלקת אינה מטופל כנדרש, תתפתח מחלת חניכיים שעלולה לפגוע בשן. הלכלוך המצטבר בשן הופך לאבנית ומשם קצרה הדרך לפגיעה בעצם השן ולנסיגת החניכיים. כך, דלקת פשוטה שלא טופלה עלולה להוביל למצב שבו נדרשת השתלת עצם או הליכים מורכבים אחרים של שיקום הפה. על כן, כדי להימנע מתהליכים מסוג זה, מומלץ לטפל בבעיה בעודה באיבה.

כיצד מטפלים בדלקות חניכיים

אופן הטיפול בדלקת החניכיים תלוי במצב השיניים והחניכיים. אם מדובר בדלקת הנמצאת בשלבי ההתפתחות הראשוניים שלה, הרי שדי יהיה בצחצוח מוקפד ובניקוי יסודי של השיניים באמצעות חוט דנטלי או באמצעות קיסמים מתאימים. אם צבע החניכיים חוזר להיות ורוד בהיר, ונעלמות תופעות אחרות כגון דימום  ורגישות, סביר להניח כי הדלקת הזמנית חלפה. יחד עם זאת, במקרים שבהם אין שיפור במצב החניכיים, והדימום בעת הצחצוח ממשיך, הגיעה העת לביקור אצל רופא השיניים. רופא השיניים יבדוק את מצב הפה, ולעתים יערוך גם צילומים שמטרתם לסייע בבניית התמונה המלאה של מצב הפה. לאחר הבדיקה, יוכל רופא השיניים להמליץ על דרכי הטיפול המתאימות, בין אם מדובר בניקוי עמוק, בשימוש בתכשירים שונים או בטיפול מסוג אחר.

דרכי מניעה

דלקות חניכיים ניתנות היום לטיפול, אך כמובן שהדרך המומלצת ביותר לשמירה על בריאות השיניים, היא להימנע ממצבים אלו מראש. על מנת למנוע את התפתחותה של דלקת חניכיים כל הנדרש הוא לשמור על הרגלי ניקיון מתאימים, ולהקפיד על מעקב רפואי. ביקור סדיר אצל רופא השיניים יאפשר איתור מוקדם של מצבים דלקתיים, ימנע נזק לשן, ויסייע לשמור על בריאות פה תקינה.

hayde

 
שינוי גודל גופנים
ניגודיות