איך להתמודד עם חרדת טיפול שיניים? | השתלת שיניים ביום אחד - קפלאוי מדיקל

איך להתמודד עם חרדת טיפול שיניים?

טיפול שיניים כרוך לרוב בהליכים שגרתיים שמטרתם היא שמירה על בריאות הפה ועל בריאותו הכללית של המטופל. כיום, טיפולים אלו אינם כרוכים בדרך כלל באי נעימות או באי נוחות; להפך, חלק גדול מהטיפולים ניתן לבצע בדרך כלל תוך שימוש במשככי כאבים המקלים את ההתמודדות של המטופל והמאפשרים להשלים את ההליך בצורה נוחה ומהירה. אלא שבכל זאת ישנם מקרים רבים שטיפולי השיניים מעוררים חרדה רבה בשל סיבות אלו או אחרות. חרדה זו היא אינה גזירה משמיים, ולהלן מספר דרכים שיסייעו בהתמודדות עימה.

מקור החשש

על מנת לסייע למטופל להתגבר על החששות שלו מן ההליך, חשוב קודם כל להבין מהו מקורה של החרדה. במקרים רבים החששות נובעים בשל ניסיון עבר שלילי, כשלעיתים מדובר בניסיון שלילי שאותו "סוחב" האדם עוד מתקופת הילדות. במצבים אחרים, תיתכן סיבה "עמוקה" יותר לחשש, ועל פי פסיכולוגים רבים ניתן אף להגדיר אותה כסיבה ביולוגית המושרשת בטבע האנושי. הפה של האדם הוא אחד האזורים החשובים ביותר בגופו. הוא משמש לאכילה, לדיבור וכמובן גם לנשימה. על כן, על פי אחת הסברות, אנשים רבים חוששים כי הטיפול של הרופא בפה והשימוש במכשירים השוני, יקשה את נשימתו ועלול לגרום לו חלילה לנזק. כמובן שחשש זה אינו מבוסס, אך הוא עדיין נעוץ בנפשו של האדם בשל חרדות טבעיות, ועל כן עלול לגרום לאדם להימנע מקבלת טיפול רפואי. גורם אפשרי נוסף לחרדות מטיפולי שיניים הוא אובדן זמני של השליטה על המתרחש באזור. המטופל נדרש לדעת כי הוא יכול לסמוך במאת אחוז על רופא השיניים, ועבור אנשים רבים מדובר במשימה לא קלה. יהיה מקור החרדה אשר יהיה, על מנת להמשיך בהליך הרפואי, חשוב להגדיר אותו ולאחר מכן להתאים לכל מטופל את הפתרון הנכון עבורו.

הבנת התהליך

במקרים שבהם החרדה של המטופלת נובעת מהחשש של איבוד שליטה, הפתרון המרכזי הוא הבנה מלאה של התהליך. כשמדובר בהליך פשוט כגון ניקוי שיניים או בדיקה שגרתית, הרי אין צורך בדרך כלל בהסברים רבים. אך במקרים שבהם נדרשת למשל הרמת סינוס, טיפול שורש וכיוצא בזה, מומלץ כי המטופל יוודא כי יש בידו כל המידע הנחוץ לו. לשם כך, אין סיבה להתבייש – כדאי כי המטופל ילקט את כל המידע הדרוש לו על מנת לקבל תמונה מלאה ומפורטת של ההליך. גם הרופא צריך להיות ער לרגישויות השונות של המטופל ולסייע לו לברר את הנושאים המטרידים אותו. במידת האפשר, ניתן לבצע התאמות שונות לצרכים של המטופל, כמו למשל בחירת זווית ישיבה נוחה יותר שתאפשר לבסס תחושת שליטה גדולה יותר.

בחירה ברופא המתאים

בחיי היום יום לא תמיד יש באפשרותנו לבחור בגורם המטפל בנו. לעיתים כשנצטרך לבקר אצל רופא המשפחה למשל, נאלץ לקבוע תור לרופא הפנוי באותו הרגע. עם זאת, כאשר מדובר בצורך רפואי הדורש מענה סדיר ובדיקות תקופתיות, כדאי לבחור באיש מקצוע העונה על דרישותינו. הדבר נכון במיוחד כאשר יש צורך ברופא מומחה כגון כירורג פה ולסת, ובמקרה זה מומלץ ללקט המלצות וחוות דעת מחברים ומבני משפחה. רופא מומחה, מנוסה ומקצועי ידע לענות באופן בהיר על שאלותיו של המטופל ויעשה כל שביכולתו על מנת להקל עליו את התהליך.

hayde

 
שינוי גודל גופנים
ניגודיות