שיניים תותבות יתרון בודד מול חסרונות רבים | השתלת שיניים ביום אחד - קפלאוי מדיקל

שיניים תותבות יתרון בודד מול חסרונות רבים

האם יש לשיניים תותבות יתרונות ? דוקטור יוסי קפלאוי מפרט לפניכם את החסרונות הרבים שיש לשיניים תותבות, אל מול יתרון אחד בולט.

לתותבות שיניים, כגוף זר בפה נדרשת תקופת הסתגלות. בתחילה המטופל/ת יחוש מוזר לשאת גוף זר בפה, וחלק מהמטופלים אינם מסוגלים להסתגל לגוף הזר בפה בשל רפלקס הקאה בלתי נשלט, או מסיבות פסיכולוגיות.

תותבת יכולה לגרום לקושי או לשיבוש בדיבור. מרכיב/ת תותבת לראשונה יגלו כי עליהם ללמוד ולשנות את תנועות הלשון והשפתיים לצורך דבור, וקולות בלתי רצוניים עלולים להישמע. רוב בעיות אלו חולפות עם הזמן, בתנאי שהתותבות מותאמות היטב ויושבות יציב.

גם תותבת העשויה היטב  יכולה לגרום במיידי או בעתיד לגירוי ולפצעים של רקמות החניכיים. שיירי מזון עלולים לחדור בין התותבת לחניכיים, והלחץ המופעל על החניכיים בעת הלעיסה עשוי לגרום לפציעתם. על מנת להפחית את גירוי החניכיים מומלץ להסיר התותבת מהפה מעת לעת במהלך היממה ולא לישון עם התותבת בלילה, מה שאינו מיושם ע"י מרבית מרכיבי התותבות, בשל המופע האסתטי הלקוי של מראה הפנים עם הסרת התותבת.

למרכיבי התותבת קשיים בלעיסה בסוגי מזון מסוימים,  יעילות לעיסה ירודה ועליהם לסגל צורת לעיסה שונה ממה שהיו רגילים בעת שלעסו עם שיניים טבעיות. בתותבת השיניים הקדמיות החותכות משמשים לאסתטיקה בלבד ולא לחיתוך מזון, מאחר ושימוש בהן ללעיסה יגרום להינתקות ולתזוזת התותבת ממקומה בפה. לעיסת המזון עם תותבת חייבת להיות איטית יותר, ויש לבצע את החלק הראשוני של גריסת המזון באמצעות הסכין והמזלג על הצלחת ולא בפה.

תותבות יכולות לגרום לשינוי בתחושת הטעם, ולצמיחת זיהומים פטרייתיים בפה. לתותבת השלכות פסיכולוגיות על הביטחון העצמי, ויכולה לפגוע בהתקשרות הבין זוגית בפרט במערכת יחסים חדשה.

עם השנים עצמות הלסת  תחת התותבות מצטמקות במימדיהן, וככל שעצמות הלסת מצומקות, פוחתת יציבות התותבות, ורבים ממחוסרי השיניים אינם מצליחים לשאת יותר בפה את התותבות, ומתהלכים בלעדיהן,  ונשארים ללא שיניים, עם כל ההשלכות הרפואיות והפסיכולוגיות הכרוכות בכך.

מהן היתרונות בתותבת ?
לתותבות יתרון אחד בלבד על פני החלופה של שיקום הלסת באמצעות שתלים והוא העלות הכספית הנמוכה יחסית לצורך התקנתן. יש לזכור ולקחת בחשבון כי ככל שעצמות הלסת יעברו ספיגה עם השנים, הטיפול שיידרש לצורך התקנת שתלים כחלופה לתותבת, עשוי להיות מורכב יותר, והעלויות הכספיות שיידרשו לצורך הטיפול תהיינה גבוהות יותר.

hayde

 
שינוי גודל גופנים
ניגודיות