ניקוי אבנית מהשיניים - למה זה טוב | השתלת שיניים ביום אחד - קפלאוי מדיקל

ניקוי אבנית מהשיניים – למה זה טוב

כמו בתחומים רבים בעולם הרפואה, גם בתחום רפואת השיניים שמים רופאים רבים דגש על טיפול מונע. במסגרת טיפולים מסוג זה, מנסה הרופא בעזרת שיטות חדשניות שונות למנוע את הצורך בטיפולים רפואיים פולשניים. ניקוי השיניים מאבנית הוא אחד מהטיפולים המאפשרים לשמור על מצבם התקין של השיניים והחניכיים, כדי למנוע תחלואה מיותרת.

מהו ניקוי אבנית

גם מי שמקפיד על צחצוח יומיומי של השיניים או אפילו על השימוש בחוט דנטלי או בקיסמים, נדרש מדי פעם לטיפול שמטרתו הסרת אבנית מהשן. אבנית היא תהליך ארוך שבו מתכסה השן ברובד הכולל שאריות אוכל, כמו גם חיידקים והרעלנים שהם מייצרים. אצל כל אדם נוצרת אבנית בקצב שונה, וכאשר אין דואגים להסיר את אותה, היא עלולה לגרום לדלקות חניכיים ולמחלות חניכיים אחרות. דלקות חניכיים ניתן לאבחן בקלות רבה; היא מובילה לדימום שנוצר בעת צחצוח השיניים, כשהחניכיים נראות לעתים אדומות. מלבד השיקול הבריאותי, קיים גם שיקול אסתי חשוב לא פחות – האבנית גורמת גם לשינוי הצבע בשיניים, והופכת את האמייל הלבן לצהבהב. אצל אחרים, האבנית אפילו גורמת ליצירת ריח פה לא נעים.

לשם מה יש צורך בניקוי אבנית

כיום, קיימת מודעות רבה הרבה יותר לחשיבות שיש לשמירה על בריאות הפה. מי שבריאותו חשובה לו דואג להגיע לביקור חצי שנתי (לפחות) אצל שיננית, ולביקור שנתי אצל רופא השיניים. אלא שביקורים מסוג זה הופכים להיות הכרחיים ביותר במיוחד אצל מי שסובל מבעיות חניכיים. מי שבורך בחניכיים בריאות, הרקמה שלהם תהיה מהודקת סביב השן ותמנע את חדירת הפלאק (האבנית) לשן עצמה. אלא שכאשר החניכיים הופכות להיות למהודקות פחות, מתפתחים "כיסים" של פלאק העלולים להחמיר את מחלות החניכיים שכבר קיימות. במקרים אלו, ניקוי אבנית עמוק מן השן הופכת להיות הליך הכרחי שיש לבצע אותו באופן שגרתי, בזמנים שיקבעו על ידי הגורם המטפל. ניקוי אבנית הוא גם טיפול נחוץ לפני ביצוע הליכים של שיקום הפה, וגם במקרים שבהם יש צורך בשתלים.

כיצד מבוצע הליך ניקוי האבנית

ניקוי אבנית הוא כאמור תהליך שבו מוסר הפלאק הנמצא מתחת לשכבת החניכיים. לשם כך נעזר רופא השיניים במכשור מיוחד המאפשר חדירה מתחת לחניכיים. ניקוי מסוג זה אין אפשרות לבצע באמצעות שימוש במברשת שיניים רגילה, ולכן יש לפנות לגורם מומחה. במקרים רבים נעשה גם שימוש במכשור אולטרה-סוני הכולל ג'ט מים המסייע בשטיפת כיסי הפלאק ובניקוי האזור. כאשר יש צורך בכך, נעשים גם הליכים נוספים שמטרתם לטפל בשורש של השן.

התחושה במהלך הטיפול ולאחריו

רבים חוששים מטיפולי הסרת אבנית, במיוחד כאשר קיימת רגישות בשיניים ובעיות אחרות. במצבים אלו עלול הטיפול לגרום לאי נוחות, ולכן יש ליידע את הגורם המטפל בדבר המצב ולשאול לעצתו. במקרים אלו, יכול הרופא לדאוג לבצע הרדמה מקומית בעזרת משחה ייעודית, וכך להפחית את תחושת אי הנוחות או הכאב בחניכיים. יש לציין כי כשמדובר בניקוי עמוק של האבנית, ייתכן שיהיה צורך במספר ביקורים על מנת להשלים את הטיפול. הטיפול עלול לגרום לתחושות אי נוחות ונפיחות קלה גם לאחר סיומו, ולעתים ייתן הרופא מרשם למי פה שיסייעו בשימור התוצאות. בסיומו של התהליך, רצוי מאוד להגיע לביקורי המשך בהתאם לנדרש על מנת לבצע ביקורת ולשמור על בריאות הפה והחניכיים.

 

hayde

 
שינוי גודל גופנים
ניגודיות