מילויים לשניים - כיצד השתנו לאחרונה | השתלת שיניים ביום אחד - קפלאוי מדיקל

מילויים לשניים – כיצד השתנו לאחרונה

רפואת השיניים היא אחד מתחומי הרפואה שבהם חלה ההתקדמות המשמעותית ביותר. אם בעבר טיפול שיניים היה כרוך בכאבים, וכלל מגוון מצומצם של פתרונות, הרי שכיום עומדת לרשות אנשי הרפואה טכנולוגיה מתקדמת המאפשרת להעניק טיפול ברמה גבוהה תוך הקפדה על נוחות מקסימלית של המטופל. בזכות טכניקות חדישות, ניתן לסייע למטופל ולשפר את איכות חייו באופן משמעותי.

מילויי כספית

סתימות הכוללות כספית היו בעבר חלק מרכזי מתהליכים שונים של מילוי שיניים. הרופא היה יוצר סגסוגת אמלגם שכללה 50% כספית, וגם כיום היא משמשת אשי מקצוע רבים. אלא שכיום, בשל המודעות להשפעתם של חומרים שונים על הגוף, השימוש בחומר זה הופך לפחות נפוץ. אף על פי שאין עדויות חד משמעותיות להשפעות שליליות של חומר זה על הגוף, יש הטוענים כי הכספית שבאמלגם משתחררת למחזור הדם של המטופל וגורמת לנזקים כגון עייפות, בעיות זיכרון ובעיות אחרות. יחד עם זאת, אנשי מקצוע רבים ממשיכים כאמור לעשות שימוש בחומר זה בשל החוזק הרב שלו, העמידות שלו ומכיוון שלא הוכח כי הוא אכן גורם לנזק.

מילוי לבן

עבור מי שאינו מעוניין במילויי כספית אלא מעדיף ציפויי שיניים שאינם בולטים, ניתן היום לבחור במילוי לבן. מילוי זה שנקרא גם קומפוזיט הוא היום נפוץ ביותר ומאפשר להתאים את המילוי לגוון של השן, וכך ליצור מראה אסתטי הרבה יותר. לעתים קרובות, שימוש במילוי מסוג זה מצריך הסרה מועטה בלבד של חלק בריא מהשן. אך על אף יתרונות אלו של ציפוי מסוג זה, קיימים גם מספר חסרונות שחשוב ללשים לב אליהם. על מנת שמילוי קופוזיט יהיה אפקטיבי, חשוב מאוד לוודא כי הרופא המטפל הוא בכל מומחיות מתאימה. בניגוד לסתימות שבוצעו בעזרת סגסוגת אמלגם, הקומפוזיט הוא חומר רגיש הרבה יותר, והוא דורש מיומנות רבה יותר ותנאי ביצוע נוחים יותר. אם סתימה מסוג זה אינה מבוצעת בתנאים הולמים סתימות או שתלים דנטליים לא יקלטו כראוי בפה, ויהיה צורך בטיפולים חוזרים.

שימוש בחומרי מילוי אחרים

לצד חומרי המילוי שהוזכרו לעיל, קיימים גם חומרים אחרים שבהם ניתן לעשות שימוש. גם היום בוחרים בעת הצורך בציפוי מתכתי, וישנם גם מילויי קרמיקה היכולים לסייע בהשגת מראה טבעי יותר. כיום ישנה גם אפשרות לעשות שימוש ביונומר זכוכית (Glass Ionomer) שאומנם יוצר מראה פחות טבעי, אך הוא נקשר לחומר השן הקיים באופן טוב יותר. חומר זה נועד בעיקר לטפל במצבים שבם קיימת עששת בשורשים, והם אף משחררים פלואוריד המסייע לשמור על בריאות השן. חומר נוסף הוא המילואה והוא משמש בדרך כלל בטיפולים שבהם נדרש שחזור של השן. טיפול בחומר זה מאפשר שמירה על מראה אסתטי בשילוב עם חוזק ועמידות, אך יש לציין כי מדובר בחומר שעלותו גבוהה יותר.

הבחירה במילוי המתאים צריכה להיעשות בהתאם למצבו של המטופל ועל פי צרכיו. בבחירת הטיפול הנכון יש להתחשב במכלול הגורמים וכמובן לפנות לרופא שיניים בעל ידע וניסיון בתחום.

 

hayde

 
שינוי גודל גופנים
ניגודיות