כמה סוגי רופאי שיניים יש? | השתלת שיניים ביום אחד - קפלאוי מדיקל

כמה סוגי רופאי שיניים יש?

רובנו חושבים על הביקור אצל רופא השיניים בתור חוויה לא נעימה שצריך לעשות פעם או פעמיים בשנה, כדי לבדוק שהכול בסדר ואולי לעשות סתימה או טיפול שורש. אבל התחום של רפואת השיניים הוא תחום רחב מאוד, וכמו בתחומי רפואה אחרים, גם כאן יש התמחויות שונות וייחודיות, ולכל רופא תחום האחריות שלו.

רופא שיניים כללי

זהו רופא השיניים ה"רגיל", שאליו אנחנו הולכים אחת לתקופה כדי להיבדק. תפקיד מרכזי בעבודתו היא המניעה. לכן רופא השיניים מקפיד לבצע בדיקה של מצב השיניים והחניכיים, כדי לאתר בעיות בשלב מוקדם ככל האפשר. תפקידו גם להדריך כיצד לשמור על היגיינת פה תקינה, ולסייע לכל אדם לפתח הרגלים תקינים ולהשתמש במוצרים המתאימים לו. רופא השיניים הכללי גם יכול לעשות סתימות, טיפולי שורש, לתקן פגמים קלים בשיניים, לבצע הלבנת שיניים ולטפל במחלות חניכיים. כאשר יש צורך בטיפולים מורכבים יותר, רופא השיניים הכללי יכול לייעץ ולהפנות הלאה, או לערב בטיפול רופאי שיניים בעלי התמחויות נוספות.

אורתודנטיסט

לרוב אנחנו חושבים על אורתודנטיסט בהקשר של גשר ויישור שיניים, אבל יש לו עוד תפקידים רבים. האורתודנטיסט מתמקד במבנה והצורה של עצמות הלסת והשיניים, ודואג לכך שהם יהיו ממוקמים בצורה תקינה וסימטרית. הסימטריה הזו חשובה גם מטעמים אסתטיים, אבל גם כדי שנוכל ללעוס מזון בצורה טובה וללא כאב. האורתודנטיסט משתמש בשיטות שונות ביניהן גשר, פלטה, מסיכות והתקנים שונים שמקבעים את העצמות.

כירורג פה ולסת

הכירורג מטפל הן ברקמות הרכות והן ברקמות הקשות בחלל הפה וסביבו. כלומר הכירורג יכול לטפל בשיניים ובחניכיים, בעצמות הלסת, אך גם בשפתיים, בלשון, באזורים שסביב הפה ואף לסייע במקרים של דום נשימה בשינה או גידול סרטני. כירורג פה ולסת מתמקד בפעולות ניתוחיות ופולשניות, שדורשות עבודה מורכבת יותר מהרגיל- למשל כמו עקירה מסובכת של שן. לרוב עבודתו של הכירורג נעשית בשיתוף פעולה עם רופאי שיניים בעלי התמחויות נוספות, כאשר הכירורג "מכין את הקרקע" עבור המשך הטיפולים. למשל בהשתלת שיניים בשיטת all on 4 course תפקידו של הכירורג להחדיר את ארבעת השתלים ולאחר קליטתם הפרוסטודונטיסט יכול להמשיך בתהליך של שיקום הפה והשלמת השיניים החסרות.

פרוסטודונטיסט

הפרוסטודונטיסט מתמקד בבעיות של שיניים חסרות או במצב שבו יש צורך לעקור ולהחליף את השיניים הקיימות. הוא זה שיחליט באיזו דרך לעשות זאת, בהתאם למצב של המטופל ובהתאם לדרישות, הן מבחינה פיזיולוגית והן מבחינה אסתטית. הפרוסטודונטיסט יכול לטפל בשיניים בודדות ועד לרמה של החלפת כלל השיניים בחלל הפה.

פריודונטיסט

הפריודונטיסט מתמקד בטיפול בכל מה שקשור לחניכיים- בין אם זה מניעה של מחלות חניכיים, או טיפול בדלקות חניכיים ומחלות חניכיים. במידת הצורך, פריודונטיסט יהיה מעורב גם הוא בתהליך השתלת השיניים, בעיקר בכל הקשור לאינטגרציה עם החניכיים.

hayde

 
שינוי גודל גופנים
ניגודיות