טיפולי שיניים בהיריון | השתלת שיניים ביום אחד - קפלאוי מדיקל

טיפולי שיניים בהיריון

הבהרה: אין סיכון בטיפולי שיניים במהלך ההיריון, אך אם ניתן עדיף לבצע את כל הטיפולים לפני ההיריון וזאת בשל ריבוי בחילות וקושי בשכיבה ממושכת של האישה אשר מקשים על הטיפול הדנטלי.

ככלל- עדיף להכנס להיריון עם פה בריא ונקי מזיהומים.

תקופת ההיריון מחולקת לשלושה טרימסטרים

טרימסטר ראשון – מתחילת ההיריון עד שבוע 13 – זוהי התקופה בה העובר מתפתח במהירות והיא הרגישה ביותר. האישה לרוב סובלת מאד מבחילות ויש קושי בביצוע טיפול שיניים. לכן, בתקופה זו מומלץ להמנע מטיפולי שיניים, אלא אם כן מדובר בעזרה ראשונה או טיפול בזיהום לטובת מניעה של ספסיס (זיהום שמתפשט לדם ועלול להגיע לעובר).

אין הוכחות לנזק שעשוי להתרחש בעקבות הטיפול אך אם אפשר, מומלץ לדחות את הטיפול לטרימסטר השני.

 

טרימסטר שני – שבועות 14-27 – רוב מערכות הגוף של התינוק כבר התפתחו, העובר גדל. זוהי התקופה המועדפת לביצוע טיפול שיניים.

טרימסטר שלישי – שבוע 28 ועד הלידה – העובר ממשיך לגדול, משקלו גדל. ניתן לבצע טיפולי שיניים בחלקו הראשון של הטרימסטר אך לאישה כבר הולך ונהיה קשה יותר לעבור את הטיפול. העובר שמשקלו גדול, לוחץ על הריאות והלב ועלול להיות קושי בשכיבה ממושכת על הגב. אם בכל זאת יש צורך בטיפול, ניתן לבצע זאת תוך הפסקות תכופות.

בכל מקרה של זיהום חריף או כאבי שיניים, יש לגשת לקבלת טיפול מיידי על מנת לצמצם את העומס החיידקי בפה ולהסיר את מקור הכאב.

מהם השינויים המתחוללים בחלל הפה במהלך ההריון?

  • רקמת החניכיים

רקמת חניכיים עוברת שינויים במהלך ההריון. ההורמונים המופרשים במהלך ההיריון עלולים לגרום לתגובה דלקתית מוגזמת בחניכיים גם באיזורים בהם יש דלקת חניכיים קלה בלבד.

כמו כן, מחקרים מראים כי ככל הנראה קיים קשר בין מחלת חניכיים כרונית ללידה בטרם עת. לאור ממצאים אלו, מומלץ ביותר לשמור על רקמת חניכיים בריאה. יש צורך בשילוב של טיפול ביתי (צחצוח שיניים קפדני ושימוש באביזרים נלווים כמו חוט דנטלי) וטיפול מקצועי (הסרת אבנית) על מנת למזער את מוקדי הזיהום בחניכיים ולמנוע סיבוכים מיותרים

נקודה חשובה – שתלים, כתרים וגשרים מתוכננים ביחס לרקמת החניכיים הסובבת אותם.

מאחר ורקמת החניכיים משתנה (לרוב באופן זמני) במהלך ההריון, לא מומלץ לבצע טיפולים אלו במהלך תקופה זו.

 

 

 

  • עלייה במוקדי העששת

בזמן ההיריון, הארוחות אינן מסודרות ולרוב האישה סובלת מבחילות והקאות. השילוב בין אכילה מוגברת ולא סדירה, ועלייה ברמת החומציות בפה בעקבות ההקאות, מוביל למוקדי עששת רבים. על כן חשוב להקפיד על צחצוח שיניים קפדני ותזונה בריאה עד כמה שניתן. מומלץ להגיע לביקורות תכופות אצל רופא השיניים לזיהוי מוקדם של בעיות.

 

הרדמה מקומית

אין מניעה לבצע הרדמה מקומית בזמן ההיריון, עם זאת יש חומרי הרדמה מסויימים שמומלץ להמנע מהם.

לידוקאין, חומר ההרדמה הנפוץ בו משתמשים לצורך הרדמה מקומית אינו מזיק לעובר במינונים בהם משתמשים, וניתן לבצע טיפולי שיניים תחת השפעתו במהלך כל ההיריון.

 

צילומי רנטגן

נשים רבות מוטרדות מחשיפת העובר לקרינה שבצילומי הרנטגן. חשוב להבין כי כמות הרנטגן אליה נחשפים בצילומי שיניים מעטים, הינה זניחה ואיננה גורמת נזק לעובר. בנוסף לעובדה שכמות הקרינה מזערית, השימוש בסינר עופרת מכסה את איזור הרחם ומגן על העובר.

עם זאת, טיפולים הדורשים צילומים רבים כגון החדרת שתלים, עדיף לבצע לפני או אחרי ההריון.

 

תרופות

קיימות תרופות אשר יש להמנע משימוש בהן במהלך ההיריון. לפני מתן תרופות מסוימות על רופא השיניים להוועץ עם הרופא המטפל על מנת לבחון האם אכן ניתן לתת את התרופה הרצויה. משככי כאבים ואנטיביוטיקות כוללים תרופות רבות שאת חלקן ניתן לצרוך ומחלקן יש להמנע.

היריון הוא תקופה רגישה לנשים רבות. ישנם שינויים הורמונליים ונפשיים רבים ואצל חלק מהנשים טיפול שיניים עלול להוסיף חרדה ולחץ נפשי. מסיבה זו ומהסיבות שנמנו לעיל, מומלץ לעבור את כל טיפולי השיניים לפני ההיריון.

logos-dental

סוגי טיפולים

 
שינוי גודל גופנים
ניגודיות