ויטמינים ומינרלים לשיניים | השתלת שיניים ביום אחד - קפלאוי מדיקל

ויטמינים ומינרלים לשיניים

המודעות לתפקיד המרכזי שיש לתזונה בשמירה על בריאות הגוף אינה דבר חדש. כיום ניתן להשיג מידע זמין ונגיש הנוגע לתפריט המומלץ בנסיבות שונות ועבור אנשים שונים. לצד המלצות התזונה השונות ניתן גם למצוא בשוק תוספי תזונה שמטרתם חיזוק הגוף ושימור המצב הקיים. אך תוספים אלו, הכוללים בין השאר ויטמינים ומינרלים, נחוצים לא רק לבריאותו של הגוף. ישנן ויטמינים ומינרלים שצריכתם הכרחית לשמירה על בריאות הפה. על כך במאמר הבא.

ויטמין A ו-B

ויטמין A ידוע בעיקר בזכות השפעתו המטיבה על הראייה, אך יש לו תפקיד חשוב לא פחות והוא שמירה על אספקה תקינה של רוק בפה. לרוק תפקיד מרכזי בתהליך העיכול של הגוף, אך הוא גם מסייע להגן על השיניים, ומי שסובל מיובש בפה עלול לפתח מחלות שונות הפוגעות בחניכיים ובשיניים. הרוק מאפשר לסלק בקלות שאריות של אוכל מחלל הפה, וכך הוא מונע את הצטברותן של בקטריות. על מנת ליהנות מיתרונותיו של ויטמין זה, מומלץ לצרוך גזר, עלים ירוקים, ביצים ודגים. יחד עם זאת, לא מומלץ ליטול תוסף מזון מבלי להתייעץ עם רופא – בהריון למשל, כמות גדולה של ויטמין A עלולה להזיק לעובר. שמירה על בריאות הפה והגנה מפני מחלות שונות מחייבת גם לשים לב כי אנו צורכים כמות נאותה של ויטמין B. מי סובל למשל בפצעים חוזרים בחלל הפה או מדלקת בחניכיים כדאי שיתייעץ עם רופא השיניים לגבי שינוי נדרש בתזונה.

ויטמין C ו-E

חשיבותו של ויטמין C אינה מוטלת בספק, לבריאות הגוף ולבריאות השיניים כאחד. בעבר, בתקופות או במצבים שבהם היה קושי להשיג פירות טריים, הדבר ניכר במהרה במצבם של השיניים. אחת הסכנות שעימה נאלצו להתמודד פיראטים רבים הייתה צפדינה. מחסור בוויטמין C עלול להוביל למצבים של רגישות בשן, ובמקרים חמורים יותר, אף לנסיגת חניכיים ולהידרדרות במצבם עד כדי אובדן השיניים עצמן. על כן, חשוב מאוד לצרוך מאכלים הכוללים ויטמין C, וביניהם: פירות הדר, קייל, ברוקולי, פלפלים ובטטות. לצד ויטמין E, חשוב גם להקפיד לצרוך כמות נאותה של ויטמין E שעשוי אף הוא לסייע במניעת דלקות שונות. ויטמין E הוא חומר הפועל כנגד תהליך החמצון, ולכן מומלץ כי התזונה היומית תכלול גם מאכלים כגון אגוזים, עלים ירוקים, דגים ואבוקדו.

ויטמין D

בישראל החמה לא חסרה שמש, ועל כן לכאורה לא אמור להיות מחסור בויטמין D, הנוצר בעקבות החשיפה לשמש. אלא שכיום אנשים רבים עובדים במשרדים סגורים, חלקם ללא חלונות כלל, וכך נוצר מצב שבו נדרשת השלמה של ויטמין זה. ללא רמה נאותה של ויטמין זה עלול להיווצר מחסור בסידן (calcium), מה שעלול לפגוע בהתפתחות השיניים (במיוחד כשמדובר בפעוטות) או להוביל להתפתחותן של מחלות חניכיים. על כן, על מנת להימנע מהצורך לעבור תהליך של השתלת עצם  בעתיד, כדאי להקפיד על חשיפה של 15 דקות לשמש מדי יום, וכמו כן, כדאי גם לצרוך מוצרים כגון: דגים וחלב על מנת לזכות במנה הנחוצה של ויטמין D.

מינרלים ותוספים אחרים

מלבד הוויטמינים הנדרשים, חשוב גם להקפיד לצרוך מינרלים ההכרחיים לבריאות הפה. בין שאר, מומלץ למשל לצרוך כמות מספקת של סידן הנדרשת לא רק לשיניים אלא גם לבריאותן של עצמות הגוף. סידן קיים כידוע במוצרי חלב, אך ניתן גם למצוא אותו בירקות ירוקים, בברוקולי ובשקדים. לצד הסידן יש לוודא כי הגוף זוכה לכמות ראויה של ברזל, המסייע למערכת החיסון של הגוף להילחם בזיהומים שונים, גם כשמדובר במחלות חניכיים. מזונות עשירים בברזל הם למשל ביצים, בשר אדום ומאכלי ים. ייתכן כי ישנם חומרים הכרחיים אחרים החסרים בגוף המטופל, ועל כן מומלץ להתייעץ עם רופא לבניית תוכנית טיפול מתאימה.

ולא לשכוח את הפלואוריד

לסיום, נזכיר את אחד החומרים החשובים שרבים נוטים לשכוח ממנו. את הפלואוריד, בשל שיקולים שונים, מוציאים ממי השתייה ומכניסים אותו חזרה לסירוגין. מלבד זאת, מי שאינו נוהג לשתות מי ברז לא יוכל לקבל את המנה הנחוצה לו. תפקידו העיקרי של הפלואוריד הוא לסייע בהגנה על אמייל השן ולשמור על השיניים מפני דלקות שונות. מלבד במי הברז, הפלואוריד מצוי גם בתה שחור ובמאכלי ים.

על מנת להיות בטוחים שהשיניים מקבלות את המינונים הנדרשים של הוויטמינים והמינרלים, חשוב להגיע לבדיקה תקופתית אצל רופא השיניים ולבקש ייעוץ מקצועי מתאים אישית.

hayde

 
שינוי גודל גופנים
ניגודיות