הממתקים שהורסים לילדכם את השיניים | השתלת שיניים ביום אחד - קפלאוי מדיקל

הממתקים שהורסים לילדכם את השיניים

רבים זוכרים את תקופת הילדות שלהם כתקופה נפלאה החופשית מדאגות. זוהי גם תקופה מתוקה מאוד, שכן ילדים רבים נוהגים לצרוך ממתקים בלי להקדיש תשומת לב ראויה לנזק הרב שהם גורמים לשיניים. כל ממתק עלול להזיק, ואם שומרים על הגיינת פה נאותה ניתן בדרך כלל להתמודד בהצלחה עם המצב, אך ישנם ממתקים מסוימים הידועים כמזיקים במיוחד.

ארטיקים וגלידות

בימות הקיץ החמים גוברת הדרישה של הילדים לגלידות מתוקות ולארטיקים גדושים בסוכר. ממתקים מסוג זה הם אחד המעדנים המזיקים ביותר, וזאת בשל המגע המתמשך בין השיניים והחניכיים לבין הסוכר. הסוכר דבק בשיניים ובחניכיים ומספק לחיידקים בדיוק את המצע הדרוש להם לצורך התרבות מהירה. כך נוצר מצב המסכן את שלמותו של אמייל השן, וללא הגיינת פה ראויה, עלולים אף להיווצר חורים בשיניים במהירות מפתיעה. ניתן כמובן לדאוג לצחצוח השיניים מייד לאחר שמסיימים לאכול את הארטיקים, אלא שלעתים קרובות, במיוחד כאשר נמצאים מחוץ לבית, אין מדובר באפשרות ריאלית. חלופה אחרת היא לדאוג שתמיד יהיה בהישג יד מבחר מגוון של פירות העונה. כחלק מפעילות משפחתית בשעות הפנאי, ניתן אף להכין ארטיקים בריאים העשויים מיוגורט ומפירות טריים. ניתן כמובן להוסיף כפית של דבש ואפילו גרנולה שתוסיף פריכות רעננה.

משקאות ממותקים

אחד המנהגים הטובים ביותר שהורים יכולים לסייע לילדיהם לאמץ, הוא שתיית מים. בין אם מדובר במים מינרליים, מים מסוננים או אפילו מים מהברז, אין ספק כי החלופה – משקאות ממותקים, ראויה הרבה פחות. מעבר לעובדה למים מרווים הרבה יותר, משקאות ממותקים מכילים בדרך כלל כמות רבה מאוד של סוכר, וגם כאן הסכנה היא רבה. ילד השותה באופן קבוע משקאות ממותקים נמצא בסיכון מוגבר להתפתחותן של מחלות כגון עששת, ולהיווצרותם של חורים בשן. מקרים אלו עלולים להוביל למצבים רפואיים שיחייבו התערבות של כירורג פה ולסת. גם כאן, המגע המתמשך של השיניים בסוכר מעודד את התיישבותם של החיידקים על מצע השן. משקאות תוססים מסכנים במיוחד את שלמות השיניים, מכיוון שהם שוחקים את אמייל השן וגורמים לנזק מצטבר שאינו תמיד בר תיקון. אם בימים חמים הילדים מתעקשים, אפשר בהחלט להכין בבלנדר הביתי מיץ פירות בריא ומרענן שיכול להחליף ללא קושי את המשקאות המתוקים והתוססים.

סוכריות

סכנה נוספת ומוכרת היטב הן הסוכריות. גם במקרה זה, הנזק לשן נוצר בשל המגע הבלתי פוסק עם הסוכר הקיים בממתק. אין מדובר במזון הנאכל במהירות, אלא בממתק הבא במגע שוב ושוב עם השיניים, ומכאן הבעייתיות שבו. ילדים רבים נדרשים לעבור תהליך של שיקום הפה בעיקר בשל ממתקים מסוג זה. במסגרת קטגוריה זו נכללים גם ממתקי סוכריות שאותן נהוג ללעוס, וסוכריות טופי שנחשבות למזיקות ביותר. הסיבה לכך ברורה – חלקי הסוכר דבקים בשן וקשה מאוד להסיר אותם, גם באמצעות מברשת שיניים. מצע הסוכר מזמין אליו חיידקים המצטברים בשן ויוצרים בה חורים.

בשורה התחתונה, אין ספק כי סוכר הממתקים מזיק, אך אין סיבה לוותר על הסוכר הקיים בטבע. גם כשיוצאים לטיול או לגן השעשועים מומלץ להצטייד במלאי פירות עסיסיים ובריאים שאף תורמים לבריאות הכללית של הגוף. וכמובן – לא לשכוח לצחצח שיניים ולבקר אצל רופא השיניים באופן סדיר.

hayde

 
שינוי גודל גופנים
ניגודיות