המאכלים הטובים והגרועים לשיניים שלך | השתלת שיניים ביום אחד - קפלאוי מדיקל

המאכלים הטובים והגרועים לשיניים שלך

 

לכאורה נדמה כי כל הנדרש על מנת להגן על השיניים, הוא לדאוג לניקוי מספק. רבים מצחצחים את השיניים בבוקר ולפני השינה והמהדרין אפילו אינם שוכחים להשתמש בחוט דנטלי או בקיסמים מתאימים. ניקוי השיניים וההקפדה על היגיינת פה ראויה הם כמובן תנאי בסיס הכרחיים, אלא שמלבד זאת יש לשים לב גם לסוג המזון שאנו צורכים ולברור בקפידה את המאכלים שיסייעו לנו לשמור על בריאות השן. על כך – במאמר הבא.

מאכלים שמומלץ לא לוותר עליהם

בשנים האחרונות סובלים מוצרי החלב מערעור המוניטין שלהם, אך בכל הנוגע לשמירה על בריאות השן, אין ספק כי עדיין לא נמצא להם תחליף ראוי באמת. למוצרי החלב מצטרפים גם מוצרי הבשר, כאשר גם לאלו וגם לאלו ערכים גבוהים של סידן וזרחן. שני מינרלים אלו נחוצים לצורך ההגנה על אמייל השן, והם מסייעים במניעת השחיקה של ציפוי זה. על ידי צריכת מוצרי חלב ומוצרי בשר מתאפשר תהליך של רה–מינרליזציה ((remineralization שבמסגרתו המינרלים מתמקמים באמייל השן ומחזקים אותו. מי שאינו צורך מוצרי חלב או בשר יכול להיעזר באגוזים, אך מומלץ שיבצע בדיקות רפואיות במטרה לבחון את ערכי הסידן והזרחן בגוף. מלבד זאת, חשוב מאוד לאכול פירות וירקות במידה מספיקה; הללו מכילים כמות רבה של מים המדללים את הסוכר הטבעי הקיים בפרי, וכמות מים זו אף מסייעת לנקות את הפה מפירורים ומשאריות שנותרו בו. פירות וירקות שיש בהם אחוז גבוה של מים ידועים גם כמעודדים היווצרות של רוק המשמש כמחסום בין אמייל השן לבין חומצות הרסניות.

מאכלים שמומלץ להגביל את צריכתם

על מנת להגן על בריאות השן ולהימנע ממצבי תחלואה וממצב של רגישות בשן, מומלץ להגביל ככל האפשר את צריכתם של מספר מזונות. הכוונה כאן היא למזון מעובד כגון לחם לבן, פסטה העשויה קמח לבן, קרקרים המכילים כמות גדולה של סוכר, צ'יפס וכיוצא בזה. הללו גורמים להיווצרותן של חומצות המזיקות לחניכיים ולשיניים, ומכאן קצרה הדרך להליכים רפואיים כגון השתלת שיניים ללא עצם או טיפול שורש. מלבד מזון מעובד, ישנם מאכלים אחרים הכוללים חומצות, וביניהם פירות הדר ומלפפונים חמוצים. מזונות אלו עשויים להיות בעלי ערך תזונתי גבוה לגוף, אך מומלץ שלא לצרוך מהם יתר על המידה, וכדאי לנקות את הפה לאחר שאוכלים אותם. הסיבה לכך פשוטה – החומצות שהם מכילים שוחקים את ציפוי השן ועלולים להותיר אותה רגישה ופגיעה.

מה תשתו?

באופן לא מפתיע, ההמלצה הגורפת היא לצרוך לאורך היום בעיקר מים. במקרים רבים, כאשר שותים מים מהברז, המים כוללים גם פלואוריד המסייע לחזק את השיניים ולהגן עליהם. גם אם שותים מים מסוננים, פעמים רבות נותר בהם מעט מהפלואוריד, ועל כן ההמלצה תקפה גם במצבים אלו. מלבד זאת, שתייה מרובה של מים מסייעת לנקות את הפה לאורך היום, וכך היא עשויה למנוע את פגיעתן של חומצות ושל בקטריות המתיישבות על שטח השן. לעומת זאת, רצוי מאוד להימנע ממשקאות ממותקים וממיצים, או לפחות לצמצם את צריכתם למינימום האפשרי.

לסיכום, על מנת לשמור על בריאות השן, ההמלצה היא להימנע ככל הניתן מסוכרים וממזון מעובד, ולהעדיף מזונות המסייעים לחזק את אמייל השן ולהגן עליו. כדי לקבל מידע נוסף שיסייע לשמור על בריאות הפה, רצוי לגשת לבדיקה תקופתית אצל רופא השיניים.

hayde

 
שינוי גודל גופנים
ניגודיות