דום נשימה בשינה - איך רופא השיניים יכול לעזור? | השתלת שיניים ביום אחד - קפלאוי מדיקל

דום נשימה בשינה – איך רופא השיניים יכול לעזור?

אחד המצבים המסוכנים ביותר מבחינה רפואית הוא דום נשימה בשינה. פעמים רבות האדם כלל אינו מודע למתרחש, ועל כן, כל מי שחווה הפרעות בשינה וחושש שמא הוא סובל מבעיות נשימה מסוג זה, כדאי שיתייעץ עם גורם מקצועי. במקרים אלו, לעתים יש צורך בהפניה למעבדת שינה ייחודית הבודקת את מצבו של המטופל, אך במקרים אחרים התשובה היא פשוטה עוד יותר. לעתים די בבדיקה שגרתית אצל רופא השיניים כדי לאתר בעיות נשימה העלולות לגרום לדום נשימה בשינה. על כך במאמר הבא.

מהו דום נשימה

דום נשימה הוא מצב כרוני שבעטיו האדם חדל לנשום למשך זמן מה במהלך שלבי השינה השונים. ניתן לאפיין מצב רפואי זה על פי שני קריטריונים: דום נשימה חסימתי המכונה באנגלית Obstructive Sleep Apnea או בקיצור OSA, ודום נשימה מרכזי, המכונה באנגלית Central Sleep Apnea או CSA. הסוג הנפוץ ביותר הוא ה-OSA, שנובע מצניחת בסיס הלשון והחך בעת השינה. צניחתם של הלשון והחך אינה מאפשרת מעבר תקין של האוויר, וכך רמת החמצן בדם יורדת. לרוב מצב זה יוביל להתעוררותו של האדם לזמן קצר על מנת לחדש את מלאי האוויר. אך גם אם אכן כך קורה, האדם מתעורר מדי בוקר כשהוא חש עייפות רבה, ואיכות חייו עלולה להיפגע באופן משמעותי. לסוג השני של דום נשימה, ה-CSA, גורם אחר; במקרים אלו שרירי הנשימה אינם מקבלים את הגירוי החשמלי הנדרש מהמוח ועל כן אינם פועלים כראוי. סוג זה יהיה אופייני לרוב לתינוקות ולילדים, והוא נדיר יחסית אצל מבוגרים. כך או כך, שני סוגים אלו של דום נשימה מהווים סכנה אמיתית לחייו של האדם, ועלולים לפגוע גם בחיי היום יום בשל חוסר בשינה, ועל כן, חשוב שלא להתעלם ממצבים אלו.

סימפטומים אפשריים

כאמור, הסובלים מדום נשימה כרוני אינם תמיד מודעים למצבם, אך ישנם סימפטומים החוזרים על עצמן, שראוי לתת עליהם את הדעת. כפי שמשתמע מהכתוב לעיל, אחד הסימפטומים הללו הוא יקיצות תכופות במהלך שנת הלילה, אך לצידן קיימים תסמינים רבים נוספים. בין תסמינים אלו, האדם עלול לסבול מיובש בפה, ישנוניות במהלך היום ותחושה כי השינה לא הייתה אפקטיבית. אם בן או בת הזוג מעידים כי האדם נחר בלילה, גם מצב זה עלול להעיד על מקרים של דום נשימה. מלבד זאת, מחקרים שונים גילו כי דום שינה נפוץ בקרב גברים יותר מאשר בקרב נשים, ולעתים הוא נמצא קשור במחלות רקע שונות כגון יתר לחץ דם וסוכרת. בשל חשיבות הנושא, אדם שחש עייף במהלך היום ומגלה כי הוא מתקשה להתרכז או אף לנהוג, כדאי שיפנה לגורם מומחה שיוכל לסייע באבחון המצב הרפואי. לרוב יישלח האדם לבדיקות שונות, בין השאר לבדיקת EEG ולבדיקות אחרות המתבצעות במעבדות שינה, ובהתאם לכך ניתן יהיה לבנות תוכנית טיפול הולמת.

כיצד רופא השיניים יכול לסייע במצב של דום נשימה

מרבית האנשים מגיעים מדי פעם לרופא השיניים לצורך בדיקה תקופתית או כאשר נדרשת עזרה ראשונה שיניים. במקרים אלו הרופא יבצע את הבדיקות הנדרשות, ינחה את המטופל בדבר היגיינת הפה וירשום טיפול במידה שהוא נדרש. אך לעתים, במיוחד כאשר פונים לרופא מומחה שהוא כירורג פה ולסת, יהיה ניתן לאתר מצבים רפואיים נוספים, כגון מצבי סיכון לדום נשימה. מומלץ כי מטופל החושש שהוא סובל ממצב זה יתייעץ עם הרופא, ובמידת הצורך יקבל הפניה לאבחון מקיף שיסייע לו בפתרון הבעיה. במקרים רבים, ניתן יהיה להתאים מתקנים שונים כגון מכשירי CPAP המסייעים לשמור על נתיב אוויר פתוח. במצבים אחרים, במיוחד כאשר ההתקן אינו מסייע למטופל, ניתן גם לשקול ניתוח.

מצב של דום נשימה בעת השינה הוא חמור ביותר ועלול לפגוע בבריאותו של האדם ובאיכות חייו, ובמקרים חמורים אף להוביל למוות. על כן, בעת הצורך ניתן להתייעץ עם רופא השיניים שיוכל לסייע באבחון הבעיה ובהתאמת תוכנית טיפול הולמת.

hayde

 
שינוי גודל גופנים
ניגודיות