בריאות השיניים שלך בתקופת היריון | השתלת שיניים ביום אחד - קפלאוי מדיקל

בריאות השיניים שלך בתקופת היריון

הריון הוא תקופה מרגשת המבשרת התחלות חדשות וחיים חדשים, אך הוא גם מטיל עומס רב על גופה של האישה. מערכות הגוף השונות נדרשות להתאים את עצמן למצב החדש וגם המערכת החיסונית של האישה נאלצת לדכא את עצמה על מנת למנוע את הפסקת ההריון. בשל כך, בריאות האישה בתקופה זו דורשת תשומת לב מיוחדת, והדבר נכון גם בכל הקשור לבריאות השיניים.

בריאות השיניים במהלך ההריון – נקודות חשובות

ההריון היא כאמור תקופה רגישה מאוד, בין השאר בשל השינויים ההורמונליים בגוף האישה. שינויים אלו משפיעים במיוחד על מצב החניכיים, ובמקרים רבים תחוש האישה רגישות רבה באזור, נפיחות ואף דימומים בעת צחצוח השיניים. כשמדובר בתופעה המתרחשת בתקופת ההריון, נהוג לכנות אותה בשם דלקת חניכיים בהריון (pregnancy  gingivitis), ודרך ההתמודדות הטובה ביותר היא כמובן לדאוג להיגיינת פה נכונה ולמעקב רפואי סדיר. ניקוי הפה צריך להיעשות לא רק באמצעות מברשת שיניים אלא גם באמצעות חוט דנטלי או קיסם דנטלי. מומלץ גם להגיע לניקוי שיניים בתכיפות גבוהה יותר, על מנת למנוע הצטברות של חיידקים ואבן. פגיעה בשיניים בתקופה זו עלולה גם להיות תוצאה של בחילות הבוקר; במקרים אלו חומרים חומצתיים גורמים לעתים לשחיקה של השן, ועל כן כשהאישה סובלת מהקאות עליה לדאוג לשטוף את הפה היטב ולצחצח את השיניים. עניין אחרון שיש להתייחס אליו הוא מצב שבו נוצרים מעין גידולים שפירים על החניכיים, בדרך כלל בזמן השליש השני להריון. הללו נעלמים לרוב לאחר הלידה, אך מומלץ בכל מקרה להקפיד על מעקב רפואי.

הסיכונים הכרוכים בהזנחת היגיינת הפה

מחלת חניכיים ורגישות כללית באזור הן אומנם תופעות האופייניות לתקופת ההריון, אך אין משמעות הדבר כי ניתן להזניח את בריאות הפה. ההיפך הוא הנכון; על פי מחקרים שנערכו, נשים הרות המוותרות על הביקור אצל רופא השיניים או אצל השיננית חשופות הרבה יותר לסיכונים שונים ולסיבוכים. בין סיבוכים אלו נכללים למשל לידה מוקדמת, משקל נמוך של היילוד או זיהום העובר מהאם ליילוד. הסיבה לכך היא כמובן צפויה. במצבים של דלקת חניכיים שאינה מטופלת, יכול חלילה החיידק לחדור לזרם הדם של האם, ומשם קצרה הדרך לנזק ליילוד. ישנם הליכים רפואיים כגון עקירת שן בינה או השתלות שיניים שניתן לעתים לדחות לסוף ההריון, אך בכל מקרה יש לוודא כי מתקיים מעקב רפואי הולם, וכי היגיינת הפה נשמרת.

שמירה על בריאות השיניים גם בהריון

בשל רגישות הגוף בתקופת ההריון, נשים רבות מוותרות על שיקום הפה עד לאחרי הלידה. יש כאמור הליכים שאותן ניתן בהחלט לדחות, אך המעקב הרפואי והשמירה על ניקיון הפה הם תנאים הכרחיים שמילוים נדרש לשם השמירה על בריאות האישה. הריון הוא כידוע אינו מחלה, ועל כן אין סיבה לדחות ביקורים סדירים, טיפולי ניקוי שיניים וטיפולים דחופים. יחד עם זאת, חשוב לעדכן כמובן את רופא השיניים בדבר ההריון, על מנת שתהיה ברשותו התמונה השלמה בנוגע לבריאות האישה, ועל מנת שיכול להתאים באופן פרטני את הטיפול הנכון.

 

hayde

 
שינוי גודל גופנים
ניגודיות